Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku

skansen

Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku prezentuje cykl lekcji muzealnych, których tematyka zajęć dostosowana jest do wieku i potrzeb biorących w nich udział dzieci. Tematy lekcji dostosowane są do świąt wypadających w ciągu roku kalendarzowego oraz do prac codziennych, które to towarzyszyły mieszkańcom miasteczek i wsi. Tematy realizowane są w obiektach mieszczących się w Parku Etnograficznym. W ofercie działań edukacyjnych w roku szkolnym znaleźć można następujące tematy:

LEKCJE SEZONOWE

1 Na świętego Andrzeja wszystkim pannom nadzieja

listopad

W czasie lekcji przedstawiamy historię tego obrzędu, opowiadamy czemu służyły niegdyś wróżby andrzejkowe i co różniło je od wróżb katarzynkowych. Uczniowie poznają dawne zwyczaje i wróżby oraz biorą w nich aktywny udział.


2 Niezwykły czas Bożego Narodzenia

grudzień – styczeń

Podczas lekcji uczniowie zapoznają się ze zwyczajami świątecznymi mieszkańców wsi i miasteczek naszego regionu. Przekonają się między innymi czy potraw wigilijnych musi być dwanaście oraz czego możemy się dowiedzieć od zwierząt w wigilijną noc. Dowiedzą się także skąd pochodzi zwyczaj pozostawiania dodatkowego nakrycia przy wigilijnym stole i co to są Herody.


3 Pająki, jeżyki, pawie oczka. Ozdoby z dawnej choinki

grudzień – styczeń

Piękne, tradycyjne ozdoby tworzono z prostych materiałów, niejednokrotnie wykorzystywanych wtórnie. Uczestnicząc w zajęciach mamy możliwość przekonać się jak niewiele trzeba żeby z nikomu niepotrzebnych skrawków papieru, bądź kawałków słomy wykonać wyjątkowe dekoracje, które możemy zawiesić na własnej choince.


4 Niezwykły czas Zmartwychwstania, zwyczaje wiosenne

marzec – kwiecień

Podczas tej lekcji pokazujemy jak obchodzono dawniej Święta Wielkanocne, jaka była symbolika poszczególnych świątecznych zwyczajów oraz jakie obrzędy wiosenne i rolnicze im towarzyszyły.


5 Pisanki, kraszanki, jajka malowane

marzec – kwiecień

Wykonywanie pisanek w naszym kraju to bardzo stara tradycja. Najstarszą metodą zdobienia jajek jest technika batikowa, z którą zapoznajemy się podczas zajęć. Każdy uczestnik ma możliwość „upisania” pisanki woskiem według własnego pomysłu.

LEKCJE CAŁOROCZNE

6

Od ziarnka do chleba

Podczas tych zajęć uczymy rozpoznawać różne gatunki zboża i opowiadamy do czego wykorzystywana była słoma. Uczniowie mogą próbować swych sił w młóceniu cepami czy mieleniu żarnami, uczestniczą także w pokazie wiązania kiczek i robienia powróseł. Dowiadują się jak działa piec chlebowy, do czego służy dzieża i w jaki sposób powstawał chleb. Lekcja odbywa się w chałupie z Węglówki.


7

Obyś cudze dzieci uczył

Zajęcia z kaligrafii, w czasie których dzieci poznają historię pisma oraz przenoszą się w czasie do szkoły sprzed stu lat. Dowiadują się jak ona funkcjonowała, oglądają dawne podręczniki, zeszyty, piórnik i tornister, poznają zasady kaligrafii, uczą się pisać rysikiem na tabliczce, posługują się piórem i atramentem.


8

Nie święci garnki lepią

W trakcie lekcji uczestnicy zdobywają podstawowe wiadomości na temat garncarstwa. Mają możliwość obejrzenia archiwalnych zdjęć ilustrujących pracę garncarza, mogą usiąść przy tradycyjnym kole garncarskim. Przede wszystkim jednak samodzielnie wykonują gliniane figurki.


9

Życie codzienne dawnej wsi

Podczas zajęć uczniowie zapoznają się ze sprzętami codziennego użytku oraz narzędziami używanymi w tradycyjnej gospodarce. Przedstawiamy kalendarz prac rolniczych i opowiadamy o cykliczności prac w polu i zagrodzie wiejskiej. Zajęcia prowadzone są na terenie Parku Etnograficznego.


10

Życie codzienne w galicyjskim rynku

W czasie lekcji prowadzonej w obiektach znajdujących się przy Galicyjskim Rynku pokazujemy uczniom czym zajmowali się mieszkańcy galicyjskich miasteczek, jakich narzędzi i sprzętów używali, jakie prace wykonywali, jakim rzemiosłem się trudnili. Opowiadamy o ich obowiązkach, ale też i o tym w jaki sposób spędzali wolny czas.


11

„Szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie”

Dwór był miejscem szczególnym ze szczególnymi jego mieszkańcami i sprzętami. Jak wyglądał ten świat i życie w dworze szlacheckim przybliżyć nam może ten temat. Zapoznajemy się z pomieszczeniami dworskimi, ich przeznaczeniem i wyposażeniem. Poznajemy zwyczaje panujące w dawnym dworze ze Święcan.


12

Makatki pędzlem malowane

Makatka to element dekoracji ścian pojawiający się kiedyś w większości mieszkań, dziś zapomniany. Inspirując się makatkami ze zbiorów Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku uczestnicy zajęć tworzą własne, malując farbami na tkaninie wymyślone przez siebie motywy.


13

Starych koronek czar: makrama

Koronka to pojęcie szerokie, łączące w sobie mnogość technik i wzorów. Piękne wykończenia obrusów, paski, czy frędzle przy „babcinych” ręcznikach niejednokrotnie wykonywano stosując sploty makramowe. W trakcie zajęć poznajemy podstawowe węzły i wykonujemy bransoletkę.

Ze względu na specyfikę zajęć mogą brać w nich udział grupy liczące nie więcej niż 15 osób


14

Kwiaty z bibuły

Papierowe kwiaty przy obrazach, w domach naszych przodków, czy przydrożnych kapliczkach to rzeczywistość, którą dziś oddają muzealne wnętrza. Zręczne ręce są w stanie z kawałka bibuły wyczarować każdy kwiatek. W trakcie zajęć poznajemy podstawowe sposoby pracy, a odrobina wyobraźni pozwala na wykonanie niepowtarzalnych bukietów.


15

Ziemia pachnąca naftą

Jak działa kierat, czym jest kiwon, jak pachnie olej skalny i jak wyposażona jest „kanadyjka”, tego wszystkiego dowiedzieć się można uczestnicząc w zajęciach przy ekspozycji naftowej mieszczącej się na terenie Parku Etnograficznego.


16

Wycinanki żydowskie

Podczas lekcji uczniowie zapoznają się z tradycją wycinanki żydowskiej, jej rodzajami i technikami jej wykonywania. Następnie samodzielnie robią projekt takiej wycinanki lub wzorują się na przykładach. Na koniec wycinają ją tradycyjnymi sposobami i ozdabiają.


17

Przy szabasowych świecach

Lekcja przybliżająca historię, religię i kulturę Żydów z terenu dawnej Galicji. Uczniowie zapoznają się z bogatą kolekcją judaików i dowiadują o głównych świętach i zwyczajach żydowskich. Zwiedzają dwa żydowskie domy znajdujące się w Galicyjskim Rynku oraz synagogę z Połańca i poznają życie codzienne społeczności żydowskiej w przedwojennej Polsce.


18

Jeden Bóg, trzy religie

Na zajęciach przybliżamy uczniom wielokulturową historię naszego regionu i zapoznajemy ich bliżej z trzema głównymi religiami, których wyznawcy żyli tutaj przed laty. Uczniowie dowiadują się co różni świątynię greckokatolicką od rzymskokatolickiej i czym jest synagoga. W czasie lekcji uczniowie zwiedzają cerkiew z Grąziowej, kościół z Bączala Dolnego oraz synagogę z Połańca.

Uczestnikami lekcji muzealnych mogą być przedszkolaki, uczniowie szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich.
Muzeum prowadzi również zajęcia dla dzieci niepełnosprawnych w formie warsztatów połączonych ze zwiedzaniem. Tematyka lekcji muzealnych uwzględniać będzie niepełnosprawność dzieci.
UWAGA !!!
Lekcje muzealne prowadzone są od poniedziałku do piątku
w godz. od 700 do 1500.
Ze względu na bieżące zajęcia pracowników Muzeum, zgłoszenia lekcji muzealnych prosimy uzgadniać telefonicznie lub osobiście, każdorazowo co najmniej 7 dni wcześniej przed planowanym przybyciem.
TEL.: 662 548 483 (mgr Karolina Surówka)
+48 13 493 01 77 (Park Etnograficzny)
Grupa uczestnicząca w lekcji muzealnej nie powinna liczyć więcej niż 25 osób, czas trwania wykładu w zależności od tematu wynosi 45 min (1 godz. lekcyjna).
Koszt lekcji muzealnej wynosi 12 zł od uczestnika.

formularz kontaktowy

tutaj możesz kierować zapytania lub zamówić lekcje muzealne.

Facebook
info lekcje
mgr Karolina Surówka tel.: 662 548 483
+48 13 493 01 77 (Park Etnograficzny)